Niklas Rydén är kompositör och har varit konstnärlig ledare för scenen Atalante i Göteborg. 2006 startade han NewOpera CO som arbetar med att skapa nya former för musikdramatiskt berättande. Med inspiration i verk som Tolvskillingsoperan, Paraplyerna i Cherbourg och Tältprojektet började de sitt arbete med nyopera.
Resultatet har blivit en unik form av musikdramatik, en slags sjungen teater, som inte låter som opera och inte heller som musikal. New Opera CO har väckt stor uppmärksamhet med uppsättningarna Uppvind och Vi i Villa som nått en bred publik i alla åldrar. Många som sagt att de brukar ha svårt för vanlig opera, har tyckt detta är något annat.
Idéen har varit att pröva alternativa sätt att närma sig visionen om musikdramatik, det sjungna dramat. Vad händer om man sjunger med mer naturlig klang än operans? Om man sjunger vanlig vardagsdialog? Om man tar upp aktuella ämnen istället för myter, kungligheter och krig från svunna tider. Blir det bara fånigt att sjunga då? Kan man ändå ha kvar operans förmåga att uttrycka det storslagna, att omfamna de allmängiltiga och eviga frågorna, gestalta upplevelser av livet, döden kärleken och hatet?
Hittills har det fungerat väldigt bra och nyopera i NewOpera CO:s tappning har blivit en sjungen teater där publiken, efter en stunds inledande förvåning, glömmer bort att all dialog faktiskt sjungs fram. Samtidigt bär musiken berättandet, lägger till känslor och gestaltning och allt känns väldigt självklart. Det är tillgängligt, oväntat och härligt, experimentellt och unikt på en gång. Och texten är väldigt lätt att höra.