7 maj – De första tankarna

Medverkande
En sångerska. Tre musiker. Piano, fiol, cello. Musikerna spelar roller. Uggla, älva, någon mer? Två kvinnor två män. Musikerna kan också vara kör.

Röstverkstad
Efter föreställningen har vi röstverkstad och talar om rösten, att sjunga, räsdlor och om att vara ledsen.

Formen
Hur presenterar går för barnen? Vi kan berätta vilka skådisarna är redan innan. Då behöver t.ex. inte ugglan fråga vad flickan heter.
Detta att de sjunger all dialog och text. Det går bra. Men när hon skall sjunga en sång kan hon inte. Accepterar barn den logiken
Vi kanske kan göra en överenskommelse om att det här är en sån där värld där man sjunger allt prat, även om man inte kan sjunga.
Vi kan berätta lite innan så vi kan gå rakt in i handlingen.
Skall vi ha en kör (orkestern) som berättar vissa saker?
Vad gäller längd bör vi sikta på 50 minuter. Får bli max en timme.
Vad är det som driver? Är det musiken eller berättelsen?

Sidohistoria
Doris Day i Cirkus var väldigt lyckad. Vi kan ha en lika galen sidostory som kommer in tre gånger. Uppskjutet?

Vad handlar berättelsen om?
Ledsenheten. Om att vara gränslöst ledsen. Om ledsenhet som triggar sig själv. Ledsen för att jag är så deppig jämt…

Varför är hon ledsen egentligen? Är det dåligt att vara ledsen? Om att kunna tycka om sig själv, trots det som är inte alltid är som man vill.

Sången
Vad är det hon vill sjunga? Varför vill hon det? För att det är så vackert? Det enda sanna?
För att kunna uttrycka vad hon känner. Vara levande…

Oförmåga och bristande självkänsla
För att hon är så rädd för sin egen oförmåga.
För att rädslan att inte kunna gör det omöjligt för henne att pröva. Hon gör spända försök som är helt präglade av hennes förutfattade oförmåga.
Hennes oförmåga bekräftar sig på så vis i destruktiva cirklar av tafatthet.

Upplösning
Kan ugglan lura henne att sjunga? Genom att göra olika ljud som sen blir sång? Och på så vis visa henne att om man gör något utan negativa tankar blir saker möjliga på nya vis.
Eller kan ugglan lära henne andra saker: En ramsa, en dans, historiska fakta, räkneuppgifter. Och sen lura in henne i en sång genom en annan lek? Eller blir det fel om hon har så lätt att lära andra saker?
Kanske är det någon mer sak hon inte kan som gör henne rädd? Matematik? Eller kan hennes vändning till att se sina möjligheter och förmågor istället för sina brister bero på något helt annat?

Relationen till ugglan
Vad har relationen till “ugglan” för betydelse? Respekten hon möts med? Tryggheten med någon som stödjer? Att han tror på henne trots upprepade misslyckanden. Att han ser henne och hennes möjligheter istället för svårigheterna. Hur stor betydelse skall detta ha i historien?

Idémässiga utgångspunkter
Att vi har mer resurser inom oss än vi någonsin kan tro.
Att blockeringar och dålig självkänsla kan omöjliggöra inlärning.
Att man kan lära sig det mesta. (Det är inte bara genetiskt.)
Om ledsenheten och dess mekanik?
Om att se det negativa i allt istället för det positiva.
Om att ha någon som stöttar och tror på hennes möjlighter.

Om flickans sång
Musikerna kanske sjunger eller spelar det hon vill kunna sjunga. Som är något väldigt vacker.
Vad är det hon vill sjunga? Är det en känd låt? Carola?
Kanske är det med operaröst hon prövar när hon inte kan. Och en operamelodi?En känd operamelodi. Mimi i La Boheme, eller något annat? Eller något eget?
Musiken
Upprepningar viktigt. Enkelhet. Titta på CIrkus vad som kan passa för barn.
Vad har barnen för referenser. (Idol? Carola? Let´s dance?) TV-spelsmusik!
Det här att det är en musikalisk lek som leder till att hon hittar sången är en spännande idé.
Vad är det hon försöker sjunga? En specifik melodi. Men vilken?

Genusgenomlysning
Skall givetvis göras. Riskabelt med liten tafatt flicka och klok gammal uggla.

Inför besöken hos skolklasser
Berättelsen. Känner de igen sig? Ledsenhet. Oförmågor. Sjunga. Hur skall flickan lösa sina problem? Berätta våra idéer om hur hon hittar fram. Bolla idéer.
Prata musik. Vad gillar de? Vad förstår de inte? Vad är det hon vill sjunga? Varför är det så viktigt?
Gör röstverkstad och pröva rösten. Prata om hur det känns att sjunga/inte kunna sjunga.

Idéer
Kan hon se skillnad på färger men inte på toner?
De träffas på stigen vid stranden. Hon berättar och prövar. Men är de kvar där hela tiden.
Tar ugglan med henne till Möjligheternas Rike. Eller till Skogsälvan. Eller till ett transformationsmodulärt syntescenter?
Nöjesfält. Uppskjutet. En läskig magasinsbyggnad. Ett högt torn. En dramatisk båttur.????
Måsta man ner i något läskigt för att kunna komma upp på riktigt?
Hon är tillfångatagen av Drakörnen. Hon måste sjunga för att bli fri. Drakörnen tål nämligen inte något som är vackert.
Skall hon och ugglan ha ett eftersnack för att prata om vad hon egentligen gjorde för att lyckas? Vad som var nyckeln för att hon skulle kunna gå vidare. Eller kan vi ha det efter föreställningen?
Prata också  om att hon inte är ledsen längre. Och att när hon är det så gör det inget i alla fall. Det är inte något fel i det.

Genomförande
Förbereda idéer och synopsis.
Vi ses och pratar
Vi testar på barn
Ses och pratar mer
Synopsis
Vi stämmer av
Jag skriver under sommaren

 

//Niklas 120507

NewOpera CO

NewOpera CO creates newopera, inventive music drama. Niklas Rydén is founder and artistic director.

Financial support

Kulturrådet, VGR, Göteborg, Konstnärsnämnden, Dramatikerförbundet.

Contact

Contact NewOpera CO with email or our contact form. Info is here