En utgångspunkt i arbetet med NewOpera CO har varit att det skall var enkelt att höra texten. I arbetet med libretto/texten har det resulterat i att vi eftersträvat en enkelhet och klarhet språket. Och i arbetet med musiken har det varit en helt övergripande utgångspunkt för komponerandet. Nästan all musik i NewOpera CO:s verk är skriven utifrån hur rytm och betoning blir när man läser texten. Musiken uppstår alltså ur texten så som den formas när den läses. Detta gäller rytm, klang och melodiska kurvor, fraseringar. Denna metod gör att det blir enkelt att höra texten.
I klassisk opera tar man ofta orden och deras betydelser som utgångspunkt för en musikalisk gestaltning som är betydligt friare och som mer uttolkar än uttalar orden. Man kan med kolloratur och upprepningar skapa långa sekvenser av musik som utgår från några få ord, som ”Jag älskar…”. Detta ger en musikalisk frihet, det gör att det blir mer musik än text och musiken bär inte texten. Istället blir texten ett fundament för en musikalisk gestaltning som lämnar orden bakom sig. Därför kan det ibland vara väldigt svårt att höra vad man sjunger i opera. Det är det inte i NewOpera CO:s verk.