En grundfråga i arbetet med NewOpera CO har rört själva sångstilen. Många älskar den klassiska operans sätt att sjunga. Dess musikaliska exakthet, dess starka uttrycksfullhet och dess förfining låter oss följa med in i musikdramatik med hög komplexitet och storslagna berättelser, långt från vardagen här och nu.
Samtidigt är det väldigt många som har svårt för det pompösa i operaklangen, det som många upplever som onaturligt, distanserat och till och med jobbigt. Det kan krävas både öppenhet och tid för den som vill lära sig att förstå detta uttryck. Det är också svårt att höra texten i vanlig opera.
Idag lyssnar nästan alla på sång som förmedlas via mikrofon. Sångare kan då använda en röst som ligger närmre det naturliga talet vad gäller klang, register och teknik.
Vad händer när men sätter sådana röster att sjunga ett drama? Blir det bara fånigt när man inte har operans distansering och förfining? Svaret är nej. Det fungerar alldeles utmärkt och är väldigt charmigt. Om man sedan gillar det eller inte är en smaksak. Traditionella operakännare kan nog ha svårare för det. Stilen blir definitivt mer folklig och personlig än den upphöjdhet som ofta präglar opera. Och just detta har varit ett huvudmål att utforska i arbetet med nyopera.