Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/newopera.se/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308
11 augusti – Rapport från klassbesök 2

11 augusti – Rapport från klassbesök 2

Sånglösa på Flatås

Inledning
Det var trångt. Vi satt i en cirkel på golvet. Det var en tredjeklass. Över tjugo barn på trång yta. De vuxna, förutom Niklas, på stolar utanför ringen.
Det började bra. Vi samtalade om sång, om när man sjunger. Vi samtalade om opera, om Sånglösa och annat.

Med tiden blev det dock lite mycket och hela gruppen flippade ur och blev oregerlig och lite destruktiv. Det var också svårt för fröknarna att få tag i dem. Och efter 50 minuter bröt vi. En stor gräsklippare utanför fönstret gjorde inte saker och ting bättre. Bidrog definitivt till stöket. Men här är i alla fall lite anteckningar.

 

Samtal om opera
När man sjunger teater vad blir det då? Opera!
Hur sjunger man i opera? Man skriker som sjutton! De sjunger skithögt!
De sjunger så för att det skall höras.

 

Varför heter hon Sånglösa.
Hon som inte kan sjunga.
Hon har tappat rösten.

 

Brukar sjunga?
Ofta, ibland, aldrig? Ganska jämt fördelat.
Hemma, när det är skolavslutning, i duschen, bara i skolan, ibland när man leker, aldrig.

 

Vi sjunger tillsammans
Kan inte bara en sjunga? Man hör inget annars!

De sjunger sedan en rams-sång för oss. I kinamockaskogen…

I kinamockaskogen där bodde en familj
där mamma laga maten o pappa rensa sill
o lillan satt på pottan o gjorde marmelad
då kom den stygga råttan o fråga va det va.
Håll käften lilla råtta, det angår inte dig,
för det jag har i pottan, ska jag ge till min tjej.
Å tjejen satt på taket o tjejen ramla ner
och tjejen ska begravas i morgon klockan tre.
Vi hade ingen flagga men det gick bra ändå,
Vi tog en gammal kärring o måla gul o blå

Sen sjunger de Vad glad med allt vad livet är. Djungelboken.

Sen lite oroligare och alla pratar i munnen och fröken kräver handuppräckning. Men jag släpper iväg dem mot nästa sång. En lång låt på engelska som några tjejer sjunger medan de andra blir allt oroligare. Det är Carly Rae Jepsen – Call Me Maybe.   http://www.youtube.com/watch?v=CQv45ngROcQ&feature=related

 

Om att tappa rösten
Hade feber och var sjuk. Vaknade och kunde inte prata. Och då ville jag skrika men det gick inte.
Var cheerleader på handbollscup. Dagen efter jättehes.
Förkyld och hes men pratade ändå hela dan. Sen kunde jag nästan inte prata.
När jag var sjuk tappade jag rösten.
På fotbollscup hejade vi, skrek, tappade rösten.
På Gröna Lund. Åkte jätteläskig bana. Jag skrek så mycket att när jag kom ut kunde jag inte prata.
På Liseberg, läskig bana, typ karusell, så tappade jag rösten.

Skulle man kunna prata om man inte kan sjunga? Det är ju fantasi!

 

Hur skulle det vara att inte kunna sjunga?
Jobbigt om det skulle va jag, för jag sjunger nästan hela tiden. Om jag inte skulle kunna sjunga skulle jag bli arg! Eller ledsen. Sur. Men kan man inte prata orden istället såhär.

(Här börjar det flippa över samtidigt som gräsklipparen är på max! “Hon säger att jag är trögfattad! Men det är du ju! Men snälla ni…! Stopp tysta och lägg av!)

 

Känner ni någon som inte kan sjunga? Kan man sjunga dåligt?
Djur kan inte sjunga. Bara fåglar. En papegoja kan ju prata.

Barnen låtsas-sjunger dåligt i kamp med gräsklipparen. Man sjunger bättre om man sjunger rätt och inte fel!

(“Jag vet inte om vi skall bryta så får några gå ut istället?”)

Sen gör vi lite uppvärmning i cirkel istället. Sträcker oss. Skakar händerna. Det blir tyst. Gräsklipparen låter mer koncentrationen bort igen. Fortsätter med magövningar. Oroligt. Knäna. Fötterna. Följa John. Ny koncentration. Rörelser och sen röstljud. Alla är med. Koncentrerat.

Alla hitta på var sitt ljud. Ganska bra. Men vissa koncentrationsproblem. Tar lite lång tid. De är ju många och det är väldigt trångt. Sen gör vi ledsna ljud. Malliga ljud. Arga ljud. Rädda ljud. De är med, men urballningen ligger på lut. Hur kan det låta om man är divig.

Vi sätter oss ner. Nu skall ni få en uppgift i ett grupparbete. Jag berättar historien. De lyssnar.

Grupparbete:
Tre uppgifter för Sånglösa att lösa för att få tillbaks rösten.
Tre saker som hänt som gör att hon är så ledsen att hon inte kan sjunga.

 

Svar Vad har hänt:
• Hennes mamma dog i en bilolycka.
• Hon ramlade och slog sig.
• Hennes katt har försvunnit.
• Hon har tappat bort sina föräldrar.
• Hon har varit med i ett krig och att hennes föräldrar dog.
• Hennes mamma och pappa har dött.
• Hon gick till ett kalas där hon måste sjunga. Då sjöng hon dåligt.
• Hennes föräldrar har övergett henne.
• Hon är ledsen för att hennes hund dog. Hon skrek och grät så mycket tills hon tappade rösten.
• Hennes mamma och pappa skilde sig.
• Hon har tappat bort sitt suddi.
• Hennes hund har dött.

 

Förslag till uppgifter Sånglösa skall klara

• Glad
• Skratta
• Le

• Hon måste klättra upp på ett berg.
• Hon måste brottas med en krokodil.
• Hon måste äta choklad.

• Hon måste hitta en diamant.
• Hon måste hitta en hund.
• Hon måste hitta en kompis som kan sjunga.

• Hon skall börja på kör.
• Hon skall dricka mycket vatten.
• Hon ska ta halstabletter varje dag i två veckor.

• Hon skulle gå till en grotta. Så att hon hittade det ljusaste ljuset.
• Sen var det en dör som det satt en gåta på. Om hon löste den kom hon till nästa uppdrag.
• Hon skulle åka till Skåne och hitta en enda sällsynt blomma som det bara finns en av.

• Hon måste gå på sånglektioner.
• Och ta halstabletter.
• Och gitarrlektioner.

 

// Niklas 11 augusti