Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/newopera.se/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 308
3 juni – Rapport från klassbesök 1

3 juni – Rapport från klassbesök 1

Sånglösa 30 maj 2012 på Oscar Fredrik

Vi besökte en förstaklass på Oskar Fredrik. Barnen är 7-8 år och lärare är Janne. Det är ett tiotal barn. Lena Fridell, My Engström Renman och jag, Niklas Rydén, är med.

 

Allmänt
Först sitter vi i bänkarna och sjunger en sång, Blomman Växer. Vi avslutar också med den. Vi talar lite om att sjunga, vad de gillar. Vi talar om Erik Saade, Danny, Jean Banan och Loreen.

Vi flyttar till en ring på golvet och får bättre kontakt. Sen fungerar allt bra och alla är engagerade, även tuffe killen och de två tuffa tjejerna som gärna sitter lite för sig.

Vi hinner förutom samtal och röstverkstad sjunga några av barnens egna sånger som de lär ut till alla. Två par får också ha uppvisning i duetter med sång och dans.

Efter ungefär 50 minuter börjar det dock bli lite för mycket och det blir stökigare. Ändå fungerar det OK och vi avslutar med samma sång som inledde. Janne ber sen barnen sätta sig för lugn stund. Alla gör detta, börjar pyssla med sitt och det blir alldeles tyst. Fascinerande.

 

Sång
Vi har så småningom en sångverkstad där vi testar lite uppvärmning, lite olika ljud, lite följa John och sedan sångimprovisation på olika känslolägen. Det blir förvånansvärt fint och alla är bra med.

Vi frågar om de sjunger själva. Ungefär sex av dem sjunger, fyra gör det inte!

Varför sjunger man? Det är kul! Sjunger på toa! För man är glad, arg, ledsen. När jag skall lägga mig kryper jag under sängen och hittar på sånger.

 

Tappa rösten
Vi talar om att Sånglösa tappat eller förlorat sin röst, och att hon inte kan sjunga.

Vad kan det bero på? Skrikit för mycket. Sjungit för mycket. Growlat för mycket. Pratat för mycket. Förslagen är många, men en del undrar varför hon kan prata och inte sjunga.

Men om det är nåt som hänt? Vad kan det vara? Hon har tappat tungan. Hon har lungproblem. Halsfluss. Hes. Hon har hört spökhistoria. Mardröm. Är skräckslagen. Hon har blivit arg. Om man gråtit mycket kan man inte sjunga.

Ja, om hon blivit ledsen, vad kan ha hänt då? Mamma dog. Kompisen dog. Pappas bästa kompis dog. Han dog i krig. Fått svamp i örat. Hunden dog.

Har ni varit ledsna för något? Inte få gå i samma klass som kompis. Katten dog. Rädd att mina föräldrar skall dö. För att jag aldrig kommer att hitta mina riktiga föräldrar.

 

Sånglösa skall klara uppgifter
Sedan pratar vi om hur Sånglösa skall få tillbaka rösten. Vi gör ett litet grupparbete två och två, och alla skall hitta på tre uppgifter till Sånglösa.

Här är svaren:

1. Springa genom skog med flätat hår, inte knäcka kvist o bli fångad. Komma tillbaks med bibehållen frisyr.
2. Fånga en isbjörn med en ytterst liten bur.
3. Hoppa över en gren som är i jämnhöjd med gommen.

1. Dricka mycket vatten.
2. Gå in i grottan i mörkret och hämta diamanten.
3. Äta halstabletter som finns högt i kyrktorn och vaktas av monster.

1. Springa mycket.
2. Dricka vatten.

1. Klättra upp på världens högsta isberg och hämta den sällsynta blomman som finns i ett exemplar och blommar en gång per år.
2.  Hämta guldsnäckan i havsdjupet utan att drunkna.
3. Bära fruktskål på huvudet till stranden.

1. Gå igenom läskig skog.
2. Komma över ett vattenfall.
3. Klättra upp för ett berg. Hämta rösten.

 

Kommentar
Det var trevligt och det känns som att historien om Sånglösa kan engagera. Vi talar om att vi inte får vara rädda för att ta upp svåra saker. Så där kommer frågan igen. Vad har hänt Sånglösa?

Vi bestämmer att vi skall ses igen i höst. Janne tycker det varit mycket givande och att eleverna borde få fler sådana stunder, när man lockar fram och lyfter allt de kan, alla de resurser, idéer och kreativitet som bubblar hos dem. Och som så sällan får plats i en tidspressad och kunskapsinriktad skola 2012.

 

//Niklas