Musikdramatiken- museum eller förnyare?

NewOpera CO gästar Scenkonstbiennalen med seminariet Musikdramatiken- museum eller förnyare?

Tid: 10 juni kl 10.00-11.20.

Plats: Hotel Plaza, Corner.

Om seminariet:

Är operakonsten i framtiden ett museum eller en förnyare av scenkonsten? Med utgångspunkt i NewOpera CO och två andra exempel på nyskapande musikdramatik diskuterar vi musikdramatikens framtid. Det görs massor av ny musikal på teatrarna, operorna spelar klassiker men letar förnyelse, de fria operagrupperna brottas med brist på resurser och spelställen. Så var finns framtiden?

Ett samtal med några tongivande röster från aktuell musikdramatik i Sverige. Vi diskuterar villkoren för nyskriven musikdramatik, spelställen, beställare, infrastruktur. Vad kan vi göra för att stimulera nyskrivet? Var finns platsen för den konstnärliga fördjupningen och utvecklingen inom området?

Kom och delta i ett viktigt samtal om ett klassiskt konstområde i förändring!

Foto: Beata Rydén

Mer information om seminariet och Scenkonstbiennalen hittar du här.

Boka en produktion

NewOpera CO har ett antal produktioner som går att boka och vi älskar samarbeten! Se alla produktioner här.

Hör av dig till amanda@newopera.se om du är intresserad av ett samarbete eller vill att NewOpera CO ska gästspela, så skickar vi mer information till dig.

Lyssna på barnoperan Sånglösa

Nu finns barnoperan Sånglösa inspelad som skiva. Sånglösa är en nyopera för barn mellan 6–10 år och deras vuxna.

Lyssna på hela musiksagan här.

Sånglösa är en berättelse inspirerad av saga och fantasy, om sorg och saknad och om att våga ta itu med det förflutna för att kunna gå vidare.

Vill du boka Sånglösa som föreställning? Hör av dig till amanda@newopera.se och läs mer information om föreställningen här.

Om nyopera

Niklas Rydén är kompositör och konstnärlig ledare för scenen Atalante i Göteborg. 2006 startade han NewOpera CO som arbetar med att skapa nya former för musikdramatiskt berättande. Med inspiration i verk som Tolvskillingsoperan, Paraplyerna i Cherbourg och Tältprojektet började de sitt arbete med nyopera.

Resultatet har blivit en unik form av musikdramatik, en slags sjungen teater, som inte låter som opera och inte heller som musikal. New Opera CO har väckt stor uppmärksamhet med uppsättningarna Uppvind och Vi i Villa som nått en bred publik i alla åldrar. Många som sagt att de brukar ha svårt för vanlig opera, har tyckt detta är något annat.

Idéen har varit att pröva alternativa sätt att närma sig visionen om musikdramatik, det sjungna dramat. Vad händer om man sjunger med mer naturlig klang än operans? Om man sjunger vanlig vardagsdialog? Om man tar upp aktuella ämnen istället för myter, kungligheter och krig från svunna tider. Blir det bara fånigt att sjunga då? Kan man ändå ha kvar operans förmåga att uttrycka det storslagna, att omfamna de allmängiltiga och eviga frågorna, gestalta upplevelser av livet, döden kärleken och hatet?

Hittills har det fungerat väldigt bra och nyopera i NewOpera CO:s tappning har blivit en sjungen teater där publiken, efter en stunds inledande förvåning, glömmer bort att all dialog faktiskt sjungs fram. Samtidigt bär musiken berättandet, lägger till känslor och gestaltning och allt känns väldigt självklart. Det är tillgängligt, oväntat och härligt,  experimentellt och unikt på en gång. Och texten är väldigt lätt att höra.

Newopera manifest

• To use modern dramatic stories, preferably with a casual tone.

• That all dialogue should  be sung.

• That the text should be easy to hear.

• That the singers do not use classical opera technique, but sings with a sound that is closer to the spoken language.

• That there is an interaction between the arias and recitatives.

• That swedish is the language.