NewOpera CO på Scenkonstbiennalen

Den 10 juni arrangerade NewOpera CO ett seminarium på Scenkonstbiennalen, med titeln “Musikdramatiken- museum eller förnyare”.

Deltagare i seminariet var Niklas Rydén och Karin Wiberg från NewOpera CO, Karl Peter Eriksson från Man Must Sing och Katarina Aronsson från Kungliga Operan. Tack till alla som kom och lyssnade!

Deltagare i seminariet från vänster:  Niklas Rydén, kompositör och konstnärlig ledare för NewOpera CO och Scenen Atalante, Karin Wiberg, musiker från NewOperaCO, Karl Peter Eriksson, operasångare från Man Must Sing och Katarina Aronsson, chefsdramaturg Kungliga Operan.
Väntande lyssnare.

Om seminariet:

Är operakonsten i framtiden ett museum eller en förnyare av scenkonsten? Med utgångspunkt i NewOpera CO och två andra exempel på nyskapande musikdramatik diskuterar vi musikdramatikens framtid. Det görs massor av ny musikal på teatrarna, operorna spelar klassiker men letar förnyelse, de fria operagrupperna brottas med brist på resurser och spelställen. Så var finns framtiden?

Ett samtal med några tongivande röster från aktuell musikdramatik i Sverige. Vi diskuterar villkoren för nyskriven musikdramatik, spelställen, beställare, infrastruktur. Vad kan vi göra för att stimulera nyskrivet? Var finns platsen för den konstnärliga fördjupningen och utvecklingen inom området?

Musikdramatiken- museum eller förnyare?

NewOpera CO gästar Scenkonstbiennalen med seminariet Musikdramatiken- museum eller förnyare?

Tid: 10 juni kl 10.00-11.20.

Plats: Hotel Plaza, Corner.

Om seminariet:

Är operakonsten i framtiden ett museum eller en förnyare av scenkonsten? Med utgångspunkt i NewOpera CO och två andra exempel på nyskapande musikdramatik diskuterar vi musikdramatikens framtid. Det görs massor av ny musikal på teatrarna, operorna spelar klassiker men letar förnyelse, de fria operagrupperna brottas med brist på resurser och spelställen. Så var finns framtiden?

Ett samtal med några tongivande röster från aktuell musikdramatik i Sverige. Vi diskuterar villkoren för nyskriven musikdramatik, spelställen, beställare, infrastruktur. Vad kan vi göra för att stimulera nyskrivet? Var finns platsen för den konstnärliga fördjupningen och utvecklingen inom området?

Kom och delta i ett viktigt samtal om ett klassiskt konstområde i förändring!

Foto: Beata Rydén

Mer information om seminariet och Scenkonstbiennalen hittar du här.

It wasn´t me på Vetenskapsfestivalen 2022

Foto: Carl Oliver Ander

It wasn’t me är en science fiction-musikal som lyfter frågor om artificiell intelligens, alternativa världar, religion, jordens framtid och vad som egentligen är verkligt.

Arrangemanget är en del av Vetenskapsfestivalen, och föreställningen spelas fredag 6 maj på Atalante och lördag 7 maj på Humanistiska Fakulteten.

Efter föreställningen lördag den 7/5 följer ett samtal med Thomas Lundberg från Chalmers och scenkonstnärerna Niklas Rydén och Saga Björklund Jönsson.

För mer information se programmet för Vetenskapsfestivalen.

Om föreställningen:
Saga Björklund Jönsson och Niklas Rydén spelar två vetenskapsmän som med hjälp av artificiell intelligens ska skapa en ny, bättre värld. Dramatikern och regissören Nicola Bremer har samlat citat från artiklar, böcker och filmer tillsammans med texter som skapats av AI-mjukvara och dialoger genererade av chat-botar.


”I’d like to imagine God as some sort of mad scientist that programmed this dream-world that we live in. Because you know what? What we perceive as physical reality is actually a computer-generated simulation, like a super sophisticated video game, created by someone very powerful, that some of us call God. Or as I always say: holy shit.”

Mer info på Atalantes hemsida.

(Svenska) Requiem– en mässa för vår tid

– a secular mass for our time

NewOpera CO’s Requiem is a new music-dramatic work inspired by the Catholic Requiem Mass. It is a secular ceremony, where we meet in a room to share reflection, sadness, thoughtfulness and inner meditation.
The newly written, remixed text is about the finality of life, the dystopian time we live in, about responsibility, guilt and reconciliation. It is performed by a choir, dancers, singers, electronic and acoustic instruments in a strongly visual space.
In Requiem, NewOpera CO for the first time collaborates with a choir. The choral music has taken inspiration from both liturgical and classical repertoire, but will also merge with electronic music and soundscapes that bring in another dimension. Along with the choir, three soloists, three dancers and a cellist are involved. The newly created choreography will be in the center of the scenic performance.
Requiem will be a secular mass for anyone who seeks a deeper understanding of the mystique of life.

Premiere 9 september kl 19 på Atalante. Atalante
Other performance dates: 10, 11, 16, 17, 18 september kl 19

Team
Niklas Rydén, libretto, music
Tobias Karlehag, elektronic composition
Saga Björklund Jönsson, song, dramaturgy
Emma Augustsson, song, cello
Niklas Rydén, song, synt
Tanja Andersson, dance, choreography
Linda Wardal, dance, choreography
Sara Axelsson, dance, choreography
Amanda Nordmark, production, dramaturgy
Viktor Wendin, light design

Choir
Helena Fornegård
Peter Madsen
Elinor
Jan Pettersson
Lisa Pääjärvi
Erika Olsson
Mylen Ifter
Lydia Sjöberg

Atalante at Facebook